“Maak een elevator pitch over je idee of bedrijf.” Deze opdracht maakt veel mensen zenuwachtig. Of je nu een startende ondernemer bent, een ervaren professional of een student die een idee wil delen, de kunst van een goede elevator pitch komt vaak van pas. Maar wat maakt een pitch goed? En hoe maak je er zelf één? Laten we duiken in de fascinerende wereld van de elevator pitch.
Wat is een Elevator Pitch?
Geschiedenis en achtergrond
Het idee achter de term ‘elevator pitch’ is eenvoudig. Stel je voor dat je in een lift stapt en naast je staat dé persoon die je altijd al wilde spreken. Je hebt slechts de duur van die liftreis om indruk te maken. Wat zou je zeggen om zijn of haar aandacht te trekken en te overtuigen?
Meestal wordt een elevator pitch niet letterlijk in een lift gehouden, maar voor een groep mensen als korte presentatie.
De kern van een goede elevator pitch
Een goede elevator pitch is bondig, overtuigend en vertelt precies wat je wilt overbrengen in een notendop. Hier moet je vooraf dus goed over nadenken. Wat is nu de kern, de essentie van wat je wilt zeggen?
Hoe lang duurt een elevator pitch?
Een elevator pitch duurt meestal tussen de 30 seconden en 5 minuten. Het is kort genoeg om de aandacht vast te houden, maar lang genoeg om de essentie over te brengen. Vraag altijd vooraf hoeveel tijd je precies krijgt als dit niet duidelijk is. Soms wordt je namelijk afgekapt wanneer de tijd op is.
Hoe maak je een Elevator Pitch?
Begrijp je publiek
Een pitch is nooit “one-size-fits-all”. Het is belangrijk te weten voor wie je pitcht. Wat willen ze horen? Wat zijn hun behoeften? Dit kun je eenvoudig in kaart brengen door gebruik te maken van deze gratis checklist.
De structuur van een effectieve pitch
Een goede pitch is opgebouwd uit een opening, middenstuk en een afsluiting.
Opening
Om te beginnen is het belangrijk om de aandacht van je publiek te pakken. Dit kun je doen door iets verrassends, grappigs, origineels te zeggen of te doen, zoals in onderstaand voorbeeld:
Hallo allemaal, ik wilde jullie graag voorstellen aan mijn goudvis Leonardo (laat lege vissenkom zien) maar helaas leeft hij niet meer. Tijdens mijn vakantie heeft mijn buurman in plaats van vissenvoer, stukjes plastic in zijn kom heeft gegooid. Dat is toch vreselijk?
Helaas zit de Noordzee ook vol met plastic afval waar dieren in stikken. Daar hebben wij een oplossing op bedacht…
Ook kun je ervoor kiezen om direct je publiek te boeien door een belofte te doen dat je iets waardevols te bieden hebt, zoals in onderstaand voorbeeld:
Wat als er een manier zou zijn om je jonge kinderen iedere dag aan tafel te zien smullen van een gezonde maaltijd. En dat zonder boodschappen doen, koken of bergen afwas. Denk je niet dat samen eten zo veel gezelliger zou worden? Veel ouders van jonge kinderen dromen hiervan, maar wij hebben de oplossing…
Middenstuk
Dit is waar je jouw verhaal vertelt. Wat is je idee, product of dienst? Benadruk vooral waarom dit anders is dan andere dingen die we al kennen. Maak het concreet.
- Welk probleem los je op?
- Voor wie is dit nuttig?
- Hoe pak je het aan?
- Wat heb je nodig om het te laten slagen?
Afsluiting
Sluit sterk af. Vat kort de samen wat het belangrijkste punt uit je pitch is. Wat wil je dat je publiek onthoudt of doet na het horen van jouw pitch? Bied altijd een laagdrempelige vervolgstap aan zoals:
- Heb je interesse om te investeren? Ik plan graag een afspraak in om koffie te drinken.
- Wil je meewerken aan dit idee? Kom dan naar ons event.
- Wil je dit product kopen? Kom langs bij ons kraampje in de hal.
- Wil je uitproberen hoe het werkt? Via deze kortingscode krijg je de 1e maand gratis.
Voorbeeld van een Elevator Pitch
Elke branche of situatie heeft zijn eigen nuances. Een pitch voor een investeerder ziet er bijvoorbeeld anders uit dan een pitch voor een potentiële klant.
Hieronder een mooi voorbeeld van een pitch van finalist Stefan Witkamp op het Nederlands Kampioenschap pitchen.
Elevator Pitch in verschillende contexten
Elevator Pitch PowerPoint
Wel of geen PowerPoint slides gebruiken bij je pitch? Een visuele weergave kan je pitch kracht bijzetten, maar gebruik je PowerPoint dan dus ook vooral voor afbeeldingen. Maak weinig of geen gebruik van tekst. In dit artikel + video krijg je meer tips over hoe je een goede PowerPoint presentatie maakt bij je elevator pitch.
Elevator Pitch over een bedrijf
Sommige bedrijven maken een algemene elevator pitch over het hele bedrijf. Dit kan helpen om een totaaloverzicht te geven van wat een bedrijf allemaal doet, maar is meestel niet erg effectief omdat je in de korte tijd zo veel wilt vertellen dat het allemaal heel breed en algemeen wordt. Beter is het om je pitch toe te spitsen op één specifiek onderwerp dat je afstemt op je publiek.
Elevator Pitch training en coaching
Hoe een training of coach kan helpen
Het maken van een elevator pitch klinkt misschien eenvoudig, maar er is een kunst en wetenschap achter het formuleren van die enkele zinnen die iemand echt overtuigen. Veel mensen vallen ten prooi aan de ‘vloek van kennis’. Dit betekent dat ze zo veel kennis hebben over hun eigen product, dienst of idee, dat het moeilijk wordt om dit in eenvoudige en overtuigende termen over te brengen aan iemand die er nog onbekend mee is.
Een externe trainer of coach kan je helpen om al je kennis om te zetten in begrijpelijk en overtuigende taal. Ook wordt je bewust gemaakt van je stijl van presenteren. Door persoonlijke feedback worden je pitch skills beter en krijg je meer zelfvertrouwen.
Rube van Tienen is expert in overtuigend pitchen
Rube van Tienen heeft veel ervaring en passie om jouw pitch naar een hoger niveau te tillen. Hij schreef het boek Overtuigend Presenteren en hielp talloze professionals (van starter tot directeur) aan een goede pitch.
Conclusie
Een elevator pitch is meer dan alleen een snelle presentatie. Het is een kans om jezelf, je ideeën of je bedrijf op de best mogelijke manier te presenteren. En met de juiste training en coaching, kun je zeker weten dat je elke keer weer indruk maakt.
Duik dieper in de wereld van de elevator pitch en onderscheid jezelf van de rest. Wil je daarin de persoonlijke begeleiding van Rube van Tienen inschakelen? Leer meer over presentatie coaching.
Deel dit artikel: