Stel: je zit bij een vrij stoffige presentatie, iets over de geschiedenis van fiscaliteit ofzo.
De spreker, bewust van de taaiheid van de materie, begint met een persoonlijke anekdote in een poging de presentatie iets luchtiger te maken.
Ja, fijn!
Maar iedere zin begint hij met ‘en toen’ en voegt uiteindelijk niets toe aan het verhaal.
Het duurt niet lang voordat je aandacht weg lekt naar wat je vanavond wilt eten en wie van de twee morgen de kids van school op zou halen.
Je bent volledig afgehaakt. Helaas…
Hoe voorkom je als spreker dat je storytelling niet langdradig wordt?
Een tijdje geleden klopte Samuel bij me aan.
Samuel is een man met een missie. Met zijn stichting Cycling 4 Climate vergroot hij het bewustzijn van de klimaatcrisis.
Hij was op een event uitgenodigd om het verhaal achter zijn stichting te vertellen voor 40 man publiek.
Spannend!
Al een paar keer eerder had hij zo’n soort presentatie gedaan op informele bijeenkomsten. Dat ging oké, maar was vooral een droge opsomming van:
En toen… En toen… En toen… 🥱
Samuel struggelde met het feit dat er geen gevoel en opbouw zat in het geheel. Hij merkte dat het geen impact maakte.
Hij wilde mensen inspireren! Mensen echt raken met de dingen die hij te vertellen had door zijn boodschap persoonlijk te maken.
Maar dan zonder in de ‘ en-toen-valkuil’ te stappen.
Samen hebben we zijn verhaal van begin tot eind herschreven. We vonden de rode draad in zijn verhaal en zorgden voor een boeiende verhaallijn.
Na afloop van zijn presentatie stuurde Samuel me een appje:
Wat is nu het geheim voor het opbouwen van je verhaal?
Wees niet compleet, maar wel concreet.
Je hoeft niet niet alles op te sommen wat er in het verleden precies gebeurd is. In plaats daarvan:
– Pak de kernboodschap eruit: wat wil je nu uiteindelijk meegeven? Kijk of je die boodschap kunt ondersteunen met een mooie anekdote of verhaal.
– Stel onderzoekende vragen. Welke sleutelmomenten waren belangrijk? Waar ben je doorheen gegaan om deze les te leren?
– Voeg beeldende details toe om het verhaal tot leven te wekken. Als een schilderijtje in de tijd die je inkleurt.
Door sommige details specifiek te benoemen pak je een beeld wat representatief is voor die hele reis. Dit concrete beeld komt dan tot leven en wordt gebrand in het geheugen van de luisteraar.
“Als jij je verhaal niet focust, zal je publiek zich ook niet kunnen focussen.”
Samuel slaagde erin zijn publiek écht te raken met een concreet verhaal.
Na het volgen van mijn presentatiecoaching traject schreef hij het volgende:
“Rube heeft mij met een aantal sessies heel goed geholpen in de voorbereiding voor mijn presentatie. Dankzij zijn begeleiding werd mijn langdradige verhaal een sterk opgebouwde talk die de verbeelding prikkelt en de boodschap krachtig overbrengt. Aanrader voor iedereen die wel eens op het podium staat!”
Wil je net als Samuel ook jouw beste presentatie ooit maken?
Bekijk alle informatie over het coaching traject.
Deel dit artikel: