“Waarom zou ik naar jou luisteren?”

Featured image for ““Waarom zou ik naar jou luisteren?””

We leven in een tijd waarin we iedere dag overspoeld worden met informatie. E-mails, nieuwsberichten, Sociale media, WhatsApp berichten, reclames. Ons brein is er niet op gebouwd om zo’n overdosis aan prikkels te verwerken. Daarom worden we steeds kritischer in welke informatie we toelaten en welke niet. De informatie die we als belangrijk ervaren komt binnen. Alle andere informatie wordt zo veel mogelijk door ons brein weggefilterd.

Je klikt binnen Facebook op een linkje naar een interessant artikel. Zonder dat je daar om om gevraagd hebt staat er zo’n fel gekleurde reclamebalk in je scherm te knipperen. Ondanks dat je opmerkt dat de advertentie er staat, slaat je brein de balk automatisch over tijdens het lezen van het nieuwsbericht. De aanbieding voor het telefoonabonnement wordt door je brein als niet interessant bestempeld.

Aandacht voor je presentatie

Om overtuigend te kunnen presenteren moet je eerst de aandacht van je publiek hebben. Jouw presentatie moet dusdanig waardevol worden ingeschat dat deze door de informatiekeuring van het kritische brein komt. In de eerste 30 seconden van je presentatie beslist je publiek of ze je naar je willen luisteren of niet.

Sommige mensen hebben het. Ze hoeven maar één zin te zeggen en je hangt direct aan hun lippen. Nog voordat je weet wat ze precies gaan vertellen besluit je alles opzij te leggen en je volledig toe te spitsen op wat er wordt verteld. Dit wil je niet missen!

Waarom zou iemand aandacht hebben voor jouw presentatie? Op die vraag moet je een goed antwoord hebben. Of beter gezegd: Hierop moet je publiek een goed antwoord hebben.

Jij vindt je eigen presentatie ongetwijfeld interessant en belangrijk, maar hoe zorg jij dat je publiek dit ook vindt? Laat het hieronder in een reactie weten.

Deel dit artikel: