Presentatie maken? Zo maak je een TOP presentatie. Mét stappenplan…

Featured image for “Presentatie maken? Zo maak je een TOP presentatie. Mét stappenplan…”

Presentatie maken, het staat op de to-do list van vrijwel ieder groot project. Een presentatie maken is een effectieve manier om een groep mensen te bereiken. Met een goede presentatie kun je de aandacht van je publiek lange tijd vasthouden. Maar hoe maak je eigenlijk een goede presentatie?

Download gratis de checklist voor een goede presentatie via de interactieve video hieronder.

Presentatie maken stappenplan

Ken je dat? Dat je vol goede moed een leeg Word-document hebt geopend om te beginnen aan je presentatie of elevator pitch, maar dat je spontaan een black-out hebt? Waar moet ik beginnen!?

Wacht! Stop! Begin niet meteen een PowerPoint presentatie te maken. Bij een krachtige presentatie staat jouw verhaal centraal. Een PowerPoint kán een middel zijn om je verhaal te ondersteunen, maar is zeker niet het uitgangspunt. Begin daarom bij je verhaal. Onderaan dit stappenplan kom ik dan terug op de PowerPoint.

Bekijk alle artikelen over presentatie maken >>

1. Begin bij je publiek

Je presentatie is geen einddoel op zich, maar een middel om een bepaalde transformatie te maken bij je publiek. Een goede presentatie maken is dan ook onmogelijk zonder stil te staan bij wie je publiek is. Beantwoord de volgende vragen over de mensen voor wie je gaat presenteren:

  • Wat weten ze al van het onderwerp?
  • Wat weten ze nog niet van het onderwerp?
  • Wat willen ze weten van het onderwerp?
  • Wat willen ze doen ten opzichte van het onderwerp?
  • Wat hebben ze al gedaan ten opzichte van het onderwerp
  • Hoe staan ze er tegenover?
  • Hoe belangrijk vinden ze het onderwerp?
  • Hoe denken ze over jou als spreker?
  • Hoeveel aandacht hebben ze?
  • Waarom zijn ze gekomen?
  • Wat verwachten ze?

Zo heb je een soort nul-meting gedaan van je publiek. Sommige vragen kun je misschien niet beantwoorden omdat je het antwoord niet weet, maar dit geeft niet. Het helpt al om er over nagedacht te hebben.

2. Welke transformatie moet je presentatie maken?

Nu je hebt vastgesteld hoe het er voor staat met je publiek vóórdat je presentatie begint ben je klaar voor stap twee: Welke transformatie wil je dat je publiek maakt tijdens je presentatie? Met andere woorden: Wat is het doel dat je wilt bereiken?

Je kunt hiervoor kijken naar de vragen uit stap één. Welke antwoorden moeten veranderd zijn na je presentatie? Wil je bijvoorbeeld veranderen hoe je publiek denkt over het onderwerp? Wil je dat je publiek zich anders gaat gedragen ten opzichte van het onderwerp? Schrijf deze doelen op voor jezelf.

Presentatie maken stappenplan

3. Welke middelen ga je gebruiken?

Welke middelen (ingrediënten) heb je beschikbaar om het doel van je presentatie te kunnen bereiken? Sommige middelen heb je misschien nog niet, maar kun je wel regelen. Maak hier een opsomming van. Al schrijvende kom je misschien nog op nieuwe ideeën.
Bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke anekdotes om het ijs te breken
  • Quotes om naar te refereren
  • Infographics om complexe informatie simpel weer te geven
  • Video’s om te inspireren
  • Afbeeldingen om het beeldend te maken
  • Oneliners om een statement mee te maken
  • Meegenomen voorwerpen om te laten zien
  • Hand-outs om uit te delen
  • Geluidsfragmenten om te laten horen
  • Stellingen om je publiek aan het denken te zetten
  • Praktijkvoorbeelden om je punt toe te lichten
  • Opdrachten om je publiek mee uit te dagen
  • Visuele elementen om uit te tekenen op een flip-over
  • Vragen om interactie te zoeken met je publiek
  • Onderzoeksresultaten om je geloofwaardigheid te versterken

4. Opbouwen in kop-romp-staart

Goed bezig! Je hebt inmiddels inzicht in je doelgroep, in je doelen en in je middelen.
Echter, alles staat waarschijnlijk nog door elkaar heen. Nu ga je structuur aanbrengen in je presentatie. Verdeel alle middelen uit stap 3 in kop-romp-staart.

Kop (Vertel wat je gaat vertellen)

De kop is het begin van je presentatie. De inleiding. Hierin maak je contact met je publiek en maak je ze nieuwsgierig naar je verhaal. Je vertelt wat je gaat vertellen, zonder het al daadwerkelijk te vertellen. Het liefst doe je dit op een originele manier die je publiek verrast, zodat je hun aandacht krijgt.

Romp (Vertel het)

De romp is de kern van je presentatie. Hierin ga je de transformatie proberen te maken uit stap 2. Begeleid je publiek als een gids door je presentatie heen, door een duidelijke structuur aan te houden in je verhaal.

Staart (Vertel wat je verteld hebt)

De staart is het slot van je presentatie. Hierin vat je kort samen wat je verteld hebt en trek je een conclusie.

5. Uitgewerkte presentatie maken?

Gefeliciteerd! Het raamwerk voor je presentatie is af. Nu ga je het geheel verder uitwerken. Hoe je dit doet is persoonlijk. Iedereen heeft een eigen manier die voor hem/haar goed werkt.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • Alles woord voor woord uittypen en uit je hoofd leren.
    (Tip: Hoeveel woorden per minuut spreken?)
  • De steekwoorden opschrijven en de presentatie voor de spiegel oefenen.
  • Alle voorgaande stappen loslaten en ter plekke improviseren.

PowerPoint presentatie maken?

Een PowerPoint presentatie kan een effectieve tool zijn tijdens het presenteren, maar je kunt prima een presentatie geven zonder!

Het gevaar van PowerPoint is dat het een enorme afleiding kan zijn, zowel voor jezelf als voor je publiek. Te vaak zie ik mensen met hun rug naar hun publiek staan om de tekst op hun PowerPoint voor te lezen. Dat werkt niet.

Alles wat je kunt vertellen hoeft niet in een PowerPoint te staan. Mogelijk kun je dus prima zonder. Als je denkt dat een PowerPoint presentatie maken wel degelijk van toegevoegde waarde is voor je presentatie, lees dan dit artikel: PowerPoint presentatie maken? Zo doe je dat!

Ik wens je heel veel succes bij je presentatie! Als je wat aan dit stappenplan hebt gehad, vind ik het leuk als je hieronder in een reactie laat weten hoe je presentatie is gegaan!

Je las een artikel van Rube

Rube van Tienen

Rube is oprichter van PresentatiePro. Als voormalig Nederlands Kampioen goochelen is hij een meester in het beïnvloeden van zijn publiek. In 2007 gaf Rube de meest bekeken Nederlandstalige TED Talk. Hij brengt 17 jaar praktijkervaring mee als presentatiecoach, presentatietrainer en dagvoorzitter.

Deel dit artikel: